Robert Bjork – spacing improves long-term retention
In deze video gaat Robert Bjork dieper in op het spacing effect en waarom het beter is om je leermomenten […]
In deze video gaat Robert Bjork dieper in op het spacing effect en waarom het beter is om je leermomenten […]
In deze video legt Robert Bjork uit waarom afwisselend oefenen (interleaving) vaak beter is dan gegroepeerd oefenen, zowel bij het
Alles wat we leren, gebeurt in een bepaalde context. Die context beïnvloedt hoe ons geheugen de gebeurtenissen en de feiten
Wat maakt dat je goed kunt leren? Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van Leren aan de Open Universiteit, legt uit
In deze inspirerende keynote gaat Dominique Sluijsmans in op hoe een feedbackcultuur in het hoger onderwijs gericht is op leren
Leren Durven Coachen Leerkrachten en docenten krijgen steeds meer de rol van coach. Ze verwachten dat leerlingen en studenten zelf
Via Bazaltgroep.nl werd vandaag het webinar “Lessen uit de lockdown” gedeeld van John Hattie. Hierin gaat hij o.a. in op
Hoewel studenten er vaak spontaan voor kiezen om meer te studeren kort voor het het examen, weten we dat gespreid
De voorbije week las ik “Bijna alles wat je moet weten over psychologie van kinderen en jongeren” (Lannoocampus 2021), het
Think-Pair-Share is een handige werkvorm om studenten in drie eenvoudige stappen actief de lesstof te laten verwerken. Nadat studenten individueel
Om nieuwe informatie te verwerken in ons werkgeheugen kunnen we eerder verworven kennis gebruiken die is opgeslagen in ons langetermijngeheugen.
In deze video vertelt Leah Alcala hoe ze als leerkracht wiskunde (7th/8th grade) haar verbeterstrategie heeft bijgestuurd. Aanvankelijk kregen alle