Ik ben afgestudeerd als licentiaat Germaanse Talen en heb intussen meer dan 25 jaren op de teller staan als docent en leercoach van leerlingen in het lager, secundair en hoger onderwijs.
In 2011 schreef ik het boek Leren.Hoe?Zo! Enkele jaren later volgde Mind The Map en de praktische toolbox Leren.Hoe?Zo! voor jongeren. Sinds 2025 is er ook het boek Leren.Hoe?Zo! voor ouders.
Sinds 2016 ben ik ook verbonden aan de Arteveldehogeschool (Gent). Als coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren ondersteun ik er docenten in het creëren van een krachtige en motiverende leeromgeving en doordachte implementatie van onderwijstechnologie en artificiële intelligentie.
Vanuit mijn ervaring als docent, leercoach en onderwijstechnoloog geef ik ook regelmatig lezingen en vormingen voor leerkrachten, leerlingen en ouders.
Tommy Opgenhaffen

Wat is mijn missie?
Ik wil jongeren op een boeiende en interactieve manier motiveren en begeleiden naar zelfstandig leren. Ik streef ernaar leerkrachten, studiebegeleiders en ouders te inspireren in hun rol als leercoach en wil via mijn websiten blog en sociale media een vertrekpunt bieden voor wie meer wil weten over boeiende initiatieven met betrekking tot leren en onderwijstechnologie.
Wat doe ik precies?
Ik bied praktische hulpmiddelen aan onderwijsprofessionals, zoals de boeken ‘Leren.Hoe?Zo!‘ en ‘Mind The Map‘, met als doel om de zelfsturende vaardigheden van jongeren te versterken. De toolbox ‘Leren.Hoe?Zo!’ biedt concrete tips en inzichten voor jongeren. Voor ouders schreef ik het boek ‘Leren.Hoe?Zo! voor ouders’.
Daarnaast organiseer ik interactieve vormingen en lezingen over leren en onderwijstechnologie.
Het blog bevat extra informatie en nuttige links, terwijl de sociale media platformen (Facebook, LinkedIn, Instagram) dienen als ruimte voor ouders en onderwijsprofessionals om ervaringen en kennis te delen.